Viktig information vid dödsfall
Så här gör du för att avsluta eller ändra ett avtal när en person avlider.
När en person avlider uppstår många praktiska frågor – inte minst vad som händer med pågående avtal. Vi vill därför förtydliga hur det fungerar hos oss.
Avtalen avslutas inte automatiskt
Det är viktigt att veta att våra system inte får någon automatisk information om dödsfall från myndigheter. Det innebär att kundens avtal fortsätter att löpa tills vi får in en anmälan om dödsfallet. I vissa fall får vi tyvärr vetskap om dödsfallet först när ärendet redan har skickats vidare till inkasso.
När en boende avlider men anhörig bor kvar i bostaden
Om den person som står på avtalet avlider, men en partner, make/maka eller annan anhörig fortfarande bor kvar i bostaden, behöver vi ändra avtalet så att det står på den person som bor kvar. Även i detta fall måste du kontakta oss och meddela dödsfallet samt lämna uppgifter om den som ska ta över avtalet.
Så här gör du
För att vi ska kunna avsluta eller överföra ett avtal i samband med dödsfall behöver du som anhörig, god man, dödsboägare mm kontakta vår kundservice. Meddela oss så snart som möjligt efter dödsfallet, gärna med följande information:
- Namn och personnummer på den avlidna samt dödsdatum.
- Adress som avtalet gäller och gärna kundnummer om det finns tillgängligt.
- Om avtalet ska överföras: namn, personnummer och kontaktuppgifter till den nya kunden.
- Kontaktuppgifter till dig som gör anmälan.
Du kan kontakta oss via e-post till kundservice@karlskogaenergi.se eller ringa oss på 0586-750 100.