Registrering av vattenmätarställning

Nu övergår vi till digital registrering av din vattenmätarställning. Du kan välja att registrera dina mätvärden i vår app eller på Mina Sidor.

Tidigare har vi postat så kallade avläsningskort hem till dig som du har fyllt i och postat tillbaka till oss. Nu tar vi istället emot din vatten­mätarställning digitalt. Det är inte bara enkelt och bekvämt - det ger en tidsbesparing i alla led och är också bättre för miljön.

Du ska registrera din mätarställning minst en gång per år, men ju oftare desto bättre. Du väljer själv tidpunkt för registreringen.

Hur går jag tillväga för att registrera min mätarställning digitalt?

App

Allra bäst är att fylla i värdena i vår app. Då får du en påminnelse direkt i appen om du inte har registrerat på länge. 

Här kan du läsa mer om appen och hur du laddar ner den. Den är självklart kostnadsfri. 

Mina sidor

Om du av någon anledning inte kan ladda ner vår app går det också bra att registrera din avläsning på Mina sidor här på vår hemsida

Hur gör jag om jag inte kan hantera de digitala alternativen?

Om du inte har möjlighet att registrera dina värden digitalt så hör du av dig till vår kundservice, telefon 0586-750 100 eller mail info@karlskogaenergi.se. Då diskuterar vi tillsammans fram en lösning.

Vilka siffror ska jag registrera?

Du ska registrera samtliga siffror som mätaren visar förutom eventuella nollor som står först. Glöm inte att ta med kommatecknet och decimalerna där efter. 

Illustration som visar en vattenmätare. Siffrorna före och efter kommatecknet är inringade.

Varför ska jag registrera mina mätvärden?

Det är utifrån din senast registrerade avläsning som vi beräknar fram en årsförbrukning som ligger till grund för faktureringen framåt i tiden. Om det var längesedan du läste av och registrerade din mätarställning kan du få betala efter en felaktig förbrukningskurva. 

Exempel 1: Du har förbrukat mindre än vi har beräknat utifrån senaste registreringen. Då betalar du mer än du behöver. Pengarna återbetalas efter nästa registrering, men under tiden har du betalat onödigt mycket.

Exempel 2: Du har förbrukat mer än vi har beräknat utifrån din senaste registrering. Då får du betala in mellanskillnaden när det upptäcks, vilket kan bli en oväntad utgift.