Frågor och svar förändring stadsnät

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna kring förändringen som sker i stadsnätet under våren 2024.

Frågor och svar om förändringar i stadsnätet

Vad är Karlskoga Stadsnät AB?

+

Det är ett helägt dotterbolag till Karlskoga Energi & Miljö AB som bygger, äger och förvaltar ett fiberbaserat bredbandsnät, geografiskt begränsat till områden i Karlskoga kommun. Karlskoga Stadsnät AB erbjuder anslutna kunder tillgång till ett brett och konkurrensutsatt utbud av tjänster och leverantörer.

Kommer förändringen att påverka mig?

+

Vi försöker minimera påverkan på din anslutning och tjänst. Utrustning du har monterad på väggen i samband med leverans av din fiberanslutning berörs inte. Vi arbetar för att tjänsterna du köper idag kommer att levereras utan påverkan.

Hur påverkar förändringen mina tjänster?

+

De tjänsteleverantörer som idag finns att välja på har samtliga anmält att de fortsatt vill finnas för dig som kund. Det betyder att du sannolikt inte kommer att behöva ändra dina tjänster.

Blir det dyrare för mig med denna förändring?

+

Om förändringen påverkar tjänsteleverantörernas priser på tjänst vet vi inte men vi förutsätter att din tjänsteleverantör kontaktar dig om förändringen påverkar din tjänst på något sätt.

Kommer det att bli avbrott och störningar under övertagandet?

+

Vi försöker minimera störningarna men det kan förekomma något enstaka kort avbrott. Vi kommer att återkomma till dig med planerad tidpunkt för dig och ditt område så att du kan förbereda dig på eventuella störningar eller avbrott.

Hur vet jag vilka tjänster jag kan välja på efter övertagandet?

+

Precis som tidigare kommer vi att presentera de tjänster som finns tillgängliga för dig, dock via en egen webbportal. Du kommer att få information om adressen till denna webbportal, utskicket är planerat i april 2024.

Måste jag byta tjänsteleverantör?

+

Det är mycket troligt att du inte behöver göra något alls med din tjänst eller tjänsteleverantör. Vi arbetar för att det vid övergången inte ska påverka den tjänst du idag har.

Kan jag byta tjänst och/eller leverantör?

+

Ja, du kan byta tjänst och/eller leverantör ända fram till 15 april 2024. Efter den 18 maj 2024 kan du återigen byta tjänst och leverantör oförhindrat. Förhoppningsvis har du även fler att välja på då.

Om jag vill veta mer var söker jag information då?

+

Vi kommer löpande presentera information rörande förändringen via webbplatsen karlskogaenergi.se/stadsnat. Här kommer vi att meddela hur planeringen för genomförandet ser ut och hur det förväntas komma att beröra anslutna kunder.

Under våren, senast den 18 maj 2024, kommer vi även att presentera en ny sida på webbplatsen för stadsnätets öppna nät med information om tjänster och tjänsteleverantörer.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om min tjänst?

+

Kontakta din tjänsteleverantör om du har frågor om din tjänst och hur den kan komma att påverkas. 

Vart vänder jag mig om jag får problem med min tjänst vid genomförandet av förändringen?

+

Kontakta din tjänsteleverantör om du får problem med din tjänst i samband med förändringen. Tjänsteleverantörerna är informerade om att du omfattas av förändringen och ska kunna hjälpa dig med eventuella störningar.