Felsökning och felanmälan

Innan du gör en felanmälan till din tjänsteleverantör kan du själv enkelt felsöka din stadsnätsanslutning.

Felsökning

Du kan enkelt felsöka din stadsnätsanslutning själv, innan du felanmäler till din tjänsteleverantör.

  1. Kontrollera att alla kablar är korrekt anslutna.
    Konverterns (grå box som monteras av Karlskoga Stadsnät) strömsladd ansluts till ett eluttag. Din utrustning (router och/eller PC/MAC) skall anslutas till LAN-port 3 i konvertern.
  2. Kontrollera lysdioder på konverterarens ovansida:
    PWR (=power) ska lysa
    WAN (=fiberlänk) ska lysa
    LAN 3 (=internet) ska lysa när din utrustning är ansluten och strömsatt
    LAN 1 (=ip-tv) ska lysa när du har beställt iptv som en tjänst och ipboxen är ansluten
  3. Starta om:
    Konverter genom att dra ur strömsladden och återanslut igen efter cirka 20-30 sekunder.
    Prova därefter att starta om din router och eller PC/MAC.
    Om du har problem med ip-tv, starta om iptv-boxen. 
    Om du har problem med ip-telefoni, starta om ata-boxen.
  4. Prova stadsnätet genom att surfa till en hemsida, t ex http://www.google.se
  5. Om du använder router, kopppla bort routern och anslut en PC/MAC direkt till LAN 3 på konverter. Kontrollera att PC/MAC fungerar genom att prova en annan PC/MAC. Kontrollera att kablage, tp-kabel är fungerande genom att prova en ny tp-kabel.

Om det fortfarande inte fungerar, felanmäl till din tjänsteleverantör.

Du hittar telefonnummer och kontaktuppgifter till alla tjänsteleverantörer här. Länk till tjänsteleverantörer

Felanmälan

Teknisk support tillhandahålls av den tjänsteleverantör du har avtal med.

Så här går en felanmälan till:

  1. Felanmäl alltid till din tjänsteleverantör. På detta sätt görs en felanmälan på hela kedjan som ingår i din stadsnätsanslutning, både tjänsteleverantörens del och stadsnätets del.
  2. Leverantören felsöker tillsammans med kund över telefon.
  3. Leverantören löser ditt problem eller finner att det eventuellt behöver utredas närmare eller att kan vara fel i stadsnätet.
  4. Leverantören initierar Stadsnät om felanmälan.
  5. Stadsnät felsöker och lämnar besked till leverantören med felsökningsresultat.
  6. Tjänsteleverantören återkommer till dig med besked.

Driftinformation


Uppdaterad den: 24 maj 2016
  • Dela

Mosseruds återvinningsanläggning

På Mosseruds återvinningsanläggning tar vi emot det mesta och som privatperson har du möjlighet att lämna ditt grovavfall gratis. Här hittar du öppettider och annan information.

Läs mer om Mosseruds återvinningsanläggning

Kontakta oss

Välkommen till oss på Karlskoga Energi & Miljö! Vi vill att det ska vara enkelt för dig att nå oss. Du kan besöka vår kundservice eller kontakta oss på olika sätt.

Läs mer om hur du kan kontakta oss.