Konsumenträtt

Om du inte är nöjd
Har du synpunkter på den tjänst vi levererar till dig eller vill du framföra klagomål så är du välkommen att höra av dig till vår kundtjänst på telefonnummer 0586-750 100 eller per mail till info@karlskogaenergi.se. Vi finns här för att svara på dina frågor och ta emot dina synpunkter.
Rådgivning
Om du har framfört klagomål till oss och inte blir nöjd med vår respons så finns det opartiska rådgivare som kan göra en bedömning av ärendet. Då hör du av dig till kommunens konsumentrådgivare Marianne Stenström, telefon 0586-615 60 eller energi- och klimatrådgivare Pär Palonen, telefon 0586-617 10.
Du kan även kontakta Konsumenternas Energimarknadsbyrå som informerar och kostnadsfritt ger råd i ärenden som rör el och fjärrvärme.
Gå direkt till Konsumenternas Energimarknadsbyrå eller Läs mer i dokumentet
Prövning av ärende
Är du missnöjd med beslutet från oss och vill få ditt ärende prövat så kan du vända dig till:
Energimarknadsinspektionen
En tillsynsmyndighet som bland annat granskar priser och andra villkor vid anslutning till elnätet. Om du är missnöjd med ett beslut kan du kontakta dem för att pröva ärendet.
Allmänna reklamationsnämnden
Nämnden ger inga råd till dig innan du gör en anmälan. Därför är det bäst att först prata med kommunens konsumentrådgivare, som vet vilka regler som gäller och hur du gör en anmälan. Nämnden ger sedan en rekommendation om hur tvisten bör lösas.
Allmän domstol (tingsrätt)
Om en part inte följer Allmänna reklammationsnämndens beslut kan den andra parten ta upp det i en domstol.
Ellagen
Dina rättigheter regleras i Allmänna avtalsvillkoren i Ellagen. För att föra det lättare för dig har vi lyft ut konsumentens rättigheter i Ellagen. Läs mer om konsumentens rättigheter
- Dela