Frågor och svar
Vilka riktlinjer gäller för hur sopkärlen ska placeras på tömningsdag?
Frågor och svar om justerad tillämpning av hämtningsanvisningarna som gäller från 2017-01-27
Hur fungerar hämtning av grovsopor?
Villakunder kan beställa hämtning av grovsopor på onsdagar helgfria veckor. Din beställning vill vi ha senast klockan 15.00 dagen innan hämtningstillfället. Du gör din beställning på telefon 0586-750 100. Läs mer här.
Hämtar ni vitvaror?
Nej, vi hämtar inte vitvaror eftersom de omfattas av producentansvar. Läs mer här.
Får man lämna trädgårdsavfall i de brännbara grovsoporna?
Nej, vi tar inte med trädgårdsavfall i dessa kollin. Vi hämtar däremot trädgårdsavfall två gånger per år utan extra kostnad. Datum för vår- och hösthämtning hittar du här.
Vi har även en trädgårdsavfallstjänst där du får ett särskilt kärl att lägga ditt trädgårdsavfall i och som vi tömmer var fjortonde dag under april till november.
Läs mer om trädgårdsavfallstjänsten
Vad räknas som farligt avfall och vad gör jag med det?
Hur sorterar jag glödlampor och lysrör?
Mosseruds avfallsanläggning tar emot detta avfall men vi har även den så kallade "Samlaren" uppställd på ICA Maxi, ICA Köpcity, Coop Forum, Lidl och Ö&B.
Samlaren är ett skåp som liknar en pantautomat. Här kan du lämna förbrukade glödlampor, lågenergilampor, batterier och små elapparater för återvinning.
Vid några tillfällen varje år är det även möjligt att lämna farligt avfall vid utvalda återvinningsstationer. Information om var och när detta är möjligt annonseras via lokaltidningarna någon gång under våren och hösten. Informationen finns också här på hemsidan.
Jag har årsvis fakturering av avfallshämtning, vad händer om jag flyttar mitt under en betald period?
När man har fakturering årsvis så fakturerar vi den som står på avtalet vid tidpunkten för fakturering (juni). Om du därefter flyttar så är det upp till dig och den nya fastighetsägaren att komma överens om hur ni justerar betalningen er emellan.
- Dela