Frågor och svar

Här hittar du frågor och svar gällande ärenden hos vår kundservice, till exempel om in- och utflyttning och byte av elleverantör.

El

Jag ska byta elleverantör. Behöver jag meddela er det?

Nej det behöver du i normalfallet inte göra. Det är endast om Karlskoga Energi & Miljö AB är din nuvarande elleverantör och du har ett pågående fastprisavtal med oss som det behövs. Du kontaktar annars din nya elleverantör och tecknar ett avtal med dem. Den nya leverantören kontaktar sedan oss, din nätägare, och vi avslutar ditt gamla elavtal och startar upp ditt nya.

De flesta elleverantörer har uppsägningstid, så det kan vara bra att kolla vad som gäller hos din nuvarande elleverantör innan du tecknar ett nytt avtal. Vi på Karlskoga Energi & Miljö tar till exempel ut en kostnad om du bryter ditt fastprisavtal med oss.

Ut- och inflyttning

Behöver jag anmäla att jag flyttar in eller ut från en bostad?

Ja. Flyttar du in i en bostad ska du anmäla det till oss. Vi vill veta ditt namn, adressen du flyttar in på, eventuellt lägenhetsnummer och ditt personnummer. Om du varit kund hos oss tidigare vill vi gärna att du även uppger ditt kundnummer. Vi tar ut en administrationsavgift på 125 kronor i samband med inflyttning.

När du flyttar ut ur en bostad är det viktigt att du anmäler det till oss i god tid innan du flyttar så att vi kan läsa av din mätare och avsluta ditt abonnemang på den adressen. Säljer du en bostad så vill vi att du uppger den nya ägarens namn och personuppgifter för att vi ska kunna avsluta ditt abonnemang.

Du kan göra din flyttanmälan via vårt formulär. Länk till flyttanmälan

Jag har årsvis fakturering av avfallshämtning, vad händer om jag flyttar mitt under en betald period?

När man har fakturering årsvis så fakturerar vi den som står på avtalet vid tidpunkten för fakturering (juni). Om du därefter flyttar så är det upp till dig och den nya fastighetsägaren att komma överens om hur ni justerar betalningen er emellan.

Får jag två fakturor?

Om du väljer Karlskoga Energi & Miljö som elleverantör så får du bara en faktura gällande elen. Men har du någon annan elleverantör så får du två fakturor, en elnätsfaktura från oss och en elförbrukningsfaktura från din elleverantör.

Faktura

Kan jag få e-faktura eller autogiro hos er? Ja du kan få både e-faktura och autogiro hos oss. För att få e-faktura anmälder du det via din internetbank. För att ansöka om autogiro kan du antingen fylla i formuläret här på hemsidan, skriva ut ansökningsblanketten via länken här nedan för att sedan skicka den till oss eller så kontaktar du vår kundtjänst så skickar vi hem en blankett till dig. Kom ihåg att du med fördel kan kombinera e-faktura med autogiro vilket gör din betalningshantering både enklare och smidigare.

Länk till formulär för autogiro
Länk till blankett i pdf-format


Uppdaterad den: 24 maj 2016
  • Dela

Mosseruds återvinningsanläggning

På Mosseruds återvinningsanläggning tar vi emot det mesta och som privatperson har du möjlighet att lämna ditt grovavfall gratis. Här hittar du öppettider och annan information.

Läs mer om Mosseruds återvinningsanläggning

Kontakta oss

Välkommen till oss på Karlskoga Energi & Miljö! Vi vill att det ska vara enkelt för dig att nå oss. Du kan besöka vår kundservice eller kontakta oss på olika sätt.

Läs mer om hur du kan kontakta oss.